Koulutettu ekokampaaja ammattina

Suomen ensimmäiset ekokampaajat valmistuivat vuonna 2003 Helsingissä Fortbildningscentrum Prakticumista.

Ekokampaajaopintoja voi nykyisin suorittaa mm. Helsingissä, Kuopiossa (Savon ammatti- ja aikuisopisto SAKKY), Tuusulassa sekä Tampereella. Koulutuksen saaneita ekokampaajia on tällä hetkellä (v. 2021) arviolta noin 500. Määrä on nousussa. Koulutus on maksullista, hintatiedot oppilaitoksista.

Ekokampaajaopinnot sopivat kaikille hiusalan perustutkinnon suorittaneille parturi-kampaajille joita kiinnostaa ekologisten hius- ja hiuspohjan hoitojen tekeminen, luontoa kunnioittavat työtavat ja uusien näkökulmien oppiminen. Koulutus kestää n. 9 kk (n. 800 h) ja siihen sisältyy lähipäiviä, työssäoppimista ja etätehtäviä.

Koulutettu ekokampaaja voi olla yrittäjänä tai työntekijänä parturi-kampaamossa tai ekokampaamossa.

Ekokampaajakoulutus sisältää erilaisia luontoa säästäviä ja ihmistä kokonaisuutena arvostavia työskentelymenetelmiä kuten intialaista päähierontaa, puhdistus- ja hoitokuureja savea, yrttejä ja merilevää käyttäen. Koulutuksessa perehdytään myös luonnonmukaisiin hiustenhoitotuotteisiin ja niiden sisältämiin ainesosiin, kasvivärjäyksiin ja kasvivärjäämisen menetelmiin sekä opetellaan energialeikkauksen perusteet. Lähiopetuksen aikana käsitellään aiheita käytännönläheisesti. Muina aikoina opiskelija harjoittelee itsenäisesti tai ekokampaajan ohjauksessa työelämässä.

Koulutuksen saanut ekokampaaja osaa tulkita hiusten ja hiuspohjan mahdollisia ongelmia, osaa suunnitella yksilöityä hiustenhoitoa tilanteeseen sopivin eri menetelmin ja osaa suorittaa intialaisen päähieronnan. Ekokampaaja tuntee kasvivärjäyksen hyödyt ja ongelmat, osaa tulkita hiustenpesu- värjäys- ja hoitoaineiden sisällysluetteloa, on selvillä luonnonkosmetiikan kriteereistä ja kosmetiikkalainsäädännöstä. Koulutettu ekokampaaja ymmärtää tarvittaessa ohjata asiakkaan terveydenhoitoalan ammattilaiselle sekä osaa noudattaa hyvän etiikan mukaista toimialansa markkinointia.